uk flag

Dirigent Juliette Janssens en de EuroPacemakers

Band en Dirigent

 

Leden en dirigent samen bepalen niveau en kwaliteit van het koor. In 2010 heeft het Eurokoor, dat in 1997 werd opgericht, gekozen voor een op het conservatorium geschoolde dirigent. Sinds medio 2017 is dat Juliette Janssens. De dirigenten hebben gewerkt aan een geleidelijke verhoging van de zangprestaties, zonder afbreuk te doen aan het plezier in zingen.

Van meet af aan heeft het Eurokoor kunnen beschikken over een eigen band. Er gaat, in de beleving van het koor, niets boven optreden onder begeleiding van levende muziek.
De EuroPacemakers bestaan sinds 1997. Ook deze formatie maakt een groei door. De oorspronkelijke samenstelling maakte geleidelijk aan plaats voor (free lance) beroepsmusici. De band repeteert met enige regelmaat samen met het koor. Meestal zijn de EuroPacemakers volledig aanwezig bij een concert, maar een enkele keer blijft de begeleiding beperkt tot piano-keyboard.

Juliette Janssens websiteJuliette Janssens (1993), geboren in Almelo, is aan het ArtEZ Conservatorium te Enschede opgeleid tot docent muziek. Ze speelt sinds haar vierde viool en heeft mede op het deelnemen aan muziekkampen haar beroepskeuze bepaald. Ze dirigeerde verscheidene jeugdkoren en gaf (alt)viool- en pianoles. Momenteel is zij muziekdocent op een middelbare school. Door de drang altijd meer te leren en zich te blijven verbreden en ontwikkelen speelt ze sinds korte tijd ook klarinet en trombone.

Dirigeren van het Eurokoor ziet ze als een grote uitdaging. Het jubileumconcert in mei 2017 was haar debuut. Als invaller voor de vertrekkende dirigent. Het gezamenlijk optreden met het Deense koor Øre-Sound voor een uitverkocht theater Ins Blau was een succes.

Armand DusaultArmand komt al op jonge leeftijd met muziek in aanraking. Vooral door de invloed van zijn opa, die jazzpianist was. Als 10-jarige begint Armand met pianolessen. Na 2 jaar doet hij auditie aan de havo voor Muziek en Dans in Rotterdam. Daar krijgt hij 5 jaar les van pianist Walter Bertram. Hij studeert hij af met een concert. Direct daarna wordt hij aangenomen op de Pop Academy van het Rotterdams Conservatorium. In 2012 studeert Armand af met een concert in de toenmalige podiumzaal Lantaren/Venster.

Armand is actief in vele projecten, is toetsenist bij RnB/Pop zanger Leon, met wie hij al eerder speelde in New York (USA). Hij speelt en schrijft muziek voor de Nederlandstalige band Puur, heeft onder andere gespeeld met Ben Saunders, Lisa Lois, Xander De Buisonje, Charly Luske, Gerard Cox, Adrian van den Berg (Whitesnakes) en DJ Chucki. Daarnaast is Armand gastdocent op Codarts, conservatorium van Rotterdam, op de afdeling Muziektheater. Ook is hij te zien geweest in het RTL 5 programma The Hit, waar Armand een van de huismuzikanten was. Armands grootste voorbeelden zijn o.a. Bill Evans, Herbie Hancock en Esbjörn Svensson.

Niels DuindamNiels Duindam (1984), de stuwende motor van de EuroPacemakers, is slagwerk- en drumdocent, verbonden aan de Muziekschool Bollenstreek. Hij is ook actief in de weer met een aantal muziekverenigingen. Hij drumt daarnaast in 'The New Symphonic Experience', het begeleidingsorkest van pianist Jan Vayne, en is als sessiemuzikant regelmatig in de studio te vinden voor o.a. Glossy Jesus.

Niels studeerde pop/sessie drums aan het conservatorium Alkmaar. Hij kreeg daar les van onder anderen Mark Eshuijs (Margriet Eshuijs Band, musicals 'Les Miserables' en 'Elisabeth'), Freek Kroon (musicals 'Tarzan' en 'The Lion King'), Ton Dijkman (Marco Borsato, Trijntje Oosterhuis) en Joost Kroon (New Cool Collective, Candy Dulfer).

Niels speelde samen met Candy Dulfer, Bert Heerink, Bastiaan Ragas en hij was de drummer van bluesband Big Blind.

Haldor DoekesIn juni 2011 studeert Haldor Doekes (1984) aan het Rotterdams Conservatorium Codarts af als docent muziek, met de specialisaties bandcoaching en ensemblebegeleiding. Hij heeft dan al bijna anderhalf jaar ervaring bij diverse bands, waaronder soulband Capital S. Ook is hij muzikaal leider geweest van enkele musicalproducties van Sanctus Virgilius (Rent – 2010, Spring Awakening – 2013 en Cabaret – 2015) en van Musicalgroep Rits (Once Upon a Mattress – 2012).
Haldor geeft privé (bas)gitaar- en muziektheorieles. Op aanvraag schrijft hij arrangementen voor koren (zoals jazzkoor Vocalzz), grote en minder grote bands, zoals de Phoenix Funk Foundation, en diverse ensembles.

Verder heeft Haldor een rijke ervaring als gitarist/bassist bij bands als Bang the Skillet en Juicy Rocks. Hij speelt in funkband Deksels!, 40’s-r&b-band Soraya & the King Size Papa’s, jazzband LaCassette en duo by reQuest.
Haldor is permanent in beweging op het gebied van (pop)muziek, theater en alles wat daar tussen ligt. In de EuroPacemakers onderscheidt hij zich als kleurrijk gitarist.

Kees SchuitKees Schuit (1962) is ruim 30 jaar actief bezig met muziek maken, waarvan sinds 2000 als basgitarist bij de EuroPacemakers. Dat doet hij met veel plezier. Ooit begon hij met gitaar, maar al na een jaar werd het basgitaar.

Kees speelde in veel formaties, met als hoogtepunt een Nederlandse theatertour van ruim twee jaar met singer/songwriter Paul Kuijt (Nederlands repertoire). Ongeveer 10 jaar maakte hij deel uit van de succesvolle Roxy Music tribute band Remake-Remodel.

Momenteel speelt hij met (voormalig EuroPacemaker-drummer) Léon Elias in de wereldmuziek-formatie Muzquitos. Voorts is Kees actief met sessiewerk.

 

 

Bert v NobelenBert van Nobelen is sinds 2007 de technische steun en toeverlaat van band en koor. Een koorlid kwam hem op het spoor via de zwemvereniging waarin zij beiden actief waren. Al spoedig hoorde Bert er helemaal bij. Hij reist ook mee als er op verre locaties wordt opgetreden. Zijn eerste buitenlandse bestemming was het Oostenrijkse Klagenfurt, waar zijn echtgenoot Tonneke assisteerde als floormanager. Toen hij wegens andere verplichtingen Newcastle moest missen, regelde hij tevoren alle technische zaken telefonisch met de Engelse geluidstechnici.

In jongere jaren was Bert, uit Noordwijkerhout, discjockey. Als zodanig deed hij ruime ervaring op met geluidstechniek en het oplossen van problemen die, meestal onverwacht, de kop staken. Om de risico’s tot het uiterste te beperken gaat hij gedegen te werk. Als het even kan verkent hij tevoren de plek waar zal worden gezongen. Hij zwaait de scepter over onderhoud, beheer, transport en opslag van alle onderdelen van de techniek die koor en band nodig hebben.

Een onmisbare kracht dus.